03.04.13

Sufí příběh - Tři rady

* * *
 
Jednou chytil jakýsi muž ptáka. Chycený pták mu řekl:
"Chycený ti nejsem k ničemu. Ale, když mi pustíš, dám
ti tři cenné rady."
Pták slíbil, že první radu řekne ještě v mužově dlani,
druhou až dosedne na větev, a třetí,až bude na vrcholu stromu.
Muž souhlasil a zeptal se na první radu.

Pták řekl:"Když něco ztratíš, i když jde o věc, které si
ceníš jako svého života, nelituj toho."
Můž nechal ptáka odletět a on popolétl na nejblížší větev.
Pokračoval druhou radou:
"Nikdy nevěř bez důkazu ničemu, co odporuje zdravému rozumu."

Potom pták odletěl na vrchol stromu a odtamtud zvolal:
"Ty nešťastníku! Mám v sobě dva velké drahokamy, a kdybys
mě zabil, byly by tvoje".

Muž se rozlobil, když si představil, oč přišel: "Tak mi teď
alespoň dej třetí radu."
Pták odvětil:"Co jsi to za blázna žádat mě o třetí radu,když
sis nepromyslel první dvě. Řekl jsem ti, abys nelitoval toho,
co ztratíš, a abys nevěřil něčemu, co odporuje zdravému rozumu.
A ty teď děláš obojí. Věříš směšnému tvrzení a lituješ, žeš něco
ztratil.Nejsem tak velký, abych v sobě mohl mít dva velké
drahokamy.
Jsi bláhový, a proto musíš zůstat za hranicemi obvyklých
omezení, která jsou člověku dána!

z knihy Attára

Žádné komentáře:

Okomentovat